WWW.SEAYAK.SE - cyberhome för Lennart Bergström
sidrurbrik

Jag skulle tro att allt startade den gången när jag tappade takräcket med två kajaker. Min egen Svalbard och min son Jonas´ Seawinner. Vi hade varit ute några dagar kring Havstenssund med utgångspunkt från Grebbestad. När vi på hemvägen kom ut på motorvägen och ökade farten lossade hela räcket. 'Paketet' gjorde en baklängesvolt och landade på Svalbardens stäv. Gled sedan upp och ned mot mittsträngen där vajerräcket bromsade effektivt. Inga fordon skadades. På Seawinnern hade däcket delvis lossat. Inget sönderslaget. Samtidigt med detta fick jag uppleva hur Norrmännen (även kvinnliga) fullständigt nonchalerade varningstriangeln vi ställt upp. Dom bara ökade farten och påbörjade omkörningar just där vi var. Varningstriangeln blåstes omkull av fartvindarna.

re0oa.jpg re0ob.jpg re00c.jpg

Stäven satt bara lite på ena sidan. Resten var knäckt. En vajerstolpe hade träffat vid aktre lastluckan och något annat hade gjort hål i botten på kajaken.

Allt skulle väl gå att reparera om det inte var så att sargen till lastluckan också skadats. Ingen av dem jag tillfrågade om hjälp ansåg sig kunna greja detta. En ny Svalbard skulle jag få för 24.000 Nkr. Eijan Fritid i Norge hade en kvar efter säsongen.

Se längre ner hur detta till slut fick sin lösning.

Under tiden letade jag efter en ny kajak och bestämde mig slutligen för en Skim Distance. Detta var då en helt ny kajak i Sverige och inte många ex var sålda ännu. Just före midsommar 2004 skulle jag hämta hem kajaken. Det regnade mer än önskat. Snart var jag ute i den och insåg att sittställningen inte var färdigkonstruerad.

Svanken hade inte det ringaste stöd. Det var som att sitta på en planka och försöka njuta. DÄRFÖR! Fram med sågen och göra ny sits. Till problemet hör att sitsen samtidigt bildar skottet mellan sittbrunn och lastrum i aktern.

re00d.jpg

Nu gällde det att göra en form som var lite mer upprest och gav visst stöd för svanken samt att fylla det uppsågade hålet med denna

re0oe.jpg re00f.jpg re00g.jpg

När jag slutligen målade sitsen efter några justeringar syntes det inte mycket att den var hemmagjord

space

Distance är en 5,8 m lång kajak. Jag hade begärt att få den roderförsedd, men det rodret hade mycket liten inverkan på kursändringarna.

re00h.jpg re00i.jpg

Det var således anledningen till varför jag förstorade rodret med en bit Al-plåt som jag endast fäste med stålpadding. Tre förstärkande (små) bryggor över genomgående hål i bitarna och sedan slutlackering.

Nog hade jag i tankarna att göra ett roderblad i ett stycke för det jag hastigt gjorde skulle säkerligen inte hålla. Det är nu inne på sitt tredje år och håller trots att jag backat mot några stenar

Andra åtgärder på Distance har varit att ta bort skeddaboxen. Den tar lastutrymme. Även om Distance inte bär mycket last i aktern.

re00j.jpg re00k.jpg

Ytterligare åtgärder var att montera solpanel och kompass med belysning. Mer därom på annan plats.

space

Tillbaks till den skadade Svalbarden.

Det grämde mig att den inte skulle gå att laga. Till slut fick jag tag i en begagnad Svalbard av Reidar på Marstrands Kajaker. Jag började prova hur jag skulle kunna göra en form på den att använd till de partier jag ville laga på min. Som amatör tänkte jag i banorna att göra formen i gips. Eftersom det gällde stora däckdelar behövde gipsen armeras.

I verkligheten blev det inte gipsformar jag använde. Att armera dem och få en bra yta (insida) att gjuta mot skulle bli jobbigare än att göra dem av glasfiber o plast.

Jag kom i kontakt med kunnigt folk och fick värdefulla tips. När jag sedan skulle sätta igång fick jag också hjälp med det material som behövdes: glasfiberväv, plast, vax och släppmedel.

Däckluckan föröver (en liten skruvlucka) var jag missnöjd med och hade velat byta, men klurade aldrig ut hur. På den begagnade som var av senare modell satt en bättre lucka. Således öppnade jag inte däcket enbart för att laga i stäven utan tog bort däcket till akter om förliga luckan. Samtidigt kunde jag flytta bak skottet något och vinna packutrymme.

re00l.jpg re0k0.jpg

På akterdäck räknade jag med att byta från roderaxeln till strax för om den skadade lastluckesargen. Den senare modellen av Svalbard har nedsänkta remfästen i däcken och frågan var om jag skulle kunna få fram dessa samtidigt som däcksdelarna. Några remfästen fanns på de partier som inte skulle bytas och måste då göras om för att stämma med de nyare.

Skadan i botten och brottet i stäven lagade jag lätt. Slipade ut skarvområdet och la på ny glasfiber. Både från in- och ut- sida.

re0y0.jpg re0x0.jpg

Under vintern fick jag sedan möjlighet att stå i en produktionslokal och började göra formarna av glasfiber.

re00m.jpg re00n.jpg

Ur dessa kom det sedan med tiden användbara däckpartier. Detta var första gången jag gjorde något liknande så min väg var inte helt spikrak.

För att förvissa mig om att jag på ett enkelt sätt fick däcken i rätt nivå monterade jag träpinnar över och under det gamla däcket så att den nya delen lätt kunde tryckas in på plats. Utefter sidorna gjorde jag liknande med träpinnar som höll emot inifrån. Delarna satt snart på plats.

re00o.jpg re00x.jpg

På bilderna ovan kan man skönja att remfästena på gamla däckpartier redan är gjorda. Jag göt några pluggar. Tog upp passande hål och stack ner pluggarna. Sedan la jag glasfiber inifrån. När skålen hade härdat borrade jag hål för pinnen i skålen under däck. Vissa skulle ha pinnen på längden andra på tvären för de rostfria pinnarna. När dom satt på plats la jag ytterligare ett lager glasfiber. Så borde jag för enkelhets skull gjort med alla.

re00p.jpg re00q.jpg re00r.jpg

Eftersom jag inte använt GelCoat i formarna blev ju däcksdelarna naturfärgade. Därför slipade jag hela kajaken och förberedde den för lackering. Den har sedan allra första reparationen när sittbrunnssargen lossade varit lackerad. Jag har aldrig märkt någon nackdel med detta. Lacken är vanlig billack som toppas med klarlack som på bilar.

re00s.jpg re00t.jpg re0ou.jpg

Den röda dekoren har jag satt på den vita lacken och sedan klarlackat över den.

re00v.jpg

Efter provturen kände jag mig nöjd med resultatet. Min gamla Svalbard var tillbaks igen. Någon skevhet i skrovet kunde jag inte märka. Fritt glidande höll den kursen.

Detta blev sedan den kajak jag valde vid min HBB-paddling 2006. (se turer/2006) Svalbard är ingen snabb kajak, men lugn o sansad i sjö. Efter reparationen är den några kilo tyngre, men hel.

space