WWW.SEAYAK.SE - cyberhome för Lennart Bergström
sidrurbrik
space space

HBB-paddling genomförd 2006-06-04 – 2006-08-04
En HBB-paddling innebär en långfärdspaddling från Svinesund till Haparanda under givna regler.
Mer om detta och presentation av HBB finner Du på dess hemsida.

Genväg till vecka:    2  ,   3  ,   4  ,   5  ,   6  ,   7  ,   8  ,   9  ,   10

Varhelst Du ser    Klicka tecknet om Du vill se bilden till vänster i större format.
(Öppnas i nytt fönster)

Loggbok av Lennart Bergström i gemensam start med Larry Wikström.

Första dagen. 2006–06–04 Söndag
Det blev lite tjorvigt. Samtidigt som Larry o jag skulle ge oss av och önskade skjuts till  Svinesund sammanföll detta med att min äldste son Peter skulle flytta från Linköping till  Värnamo. "OK! Hjälp honom och kom iväg snarast möjligt", blev min tanke. Det var  många som hjälpte att bära flyttlådor och snart var Larry o jag på väg.  Redan vid 3–tiden var vi på plats i Svinesund. Efter febril aktivitet var också startklara kvart  över fyra. - Vi var ivriga att komma iväg.

1a.jpg 1b.jpg

Efter en sedvanlig farväl–vink till dom som stod kvar på landbacken och skulle  se oss glida iväg ut till vårt äventyr, vände vi kajakerna mot Singlefjorden. I vårt fall var det min son Jörgen som vi nu lämnade.

Nu hade 'resan' börjat.

vecka 1den va kort den !

Svinesund – Tjärnö – 16,06 Nm = 2.97 mil
I medvind o medström uppmätte vi 6 knop och under måttlig paddling dessutom. En fin start. Eftersom jag varit i dessa vatten förut tog jag kommandot och förde oss utefter fastlandet ned  mot Stensviken. Väl där konstaterade jag att vattennivån var för låg för  att passera på insidan Ledsundholmen. Den fick vi allt runda. Här sa jag till Larry att jag  måste ringa till Jim och anmäla vår starttid. Jag hann greppa nallen innan den ringde.  Det var Jim som ringde och önskade oss lycka till. Tjällholmen, Aspholmen och alla de andra  passerade vi som det var lämpligt. Min avsikt var att gå på insidan Långöarna  ner mot Karholmen och vidare på insidan Öddöarna, Tjärnö, Rossö o.s.v.  Redan vid Tjärnö vid den smalaste passagen mot fastlandet stannade vi för natt.

Genväg till vecka:    1  ,   3  ,   4  ,   5  ,   6  ,   7  ,   8  ,   9  ,   10

vecka 2

Tjärnö – Dannemark – 28,93 Nm = 5,36 mil
Svag vind, mulet där vi var men inget regn. Vi skulle fortsätta på insidan  öarna ner mot Havstenssund. Vid lerorna inom Älgö kunde vi inte komma vidare.  Vattnet var för lågt. Vi blev tvungna runda Råssö och efter Resö var  vi åter på rätt spår. Larry saknade transportkapell och vi gick in till  Mats på Kajakcenter i Grebbestad. Helt bortkastad omväg. Mats var inte där och  kapell som passade Larrys kajak fanns inte i lager. Vidare söderut. Mot kvällen var vi  på Dannemark.

Dannemark – Koppholmen – 30,59 Nm = 5,6 mil
Idag tittade solen fram för första gången. Det blev genast hett att paddla. Vinden var  lite mindre gynnsam, men vi paddlade glatt vidare. Larry är inte van vid havsvågor och har  svårt för dessa. För att minska den tid han utsätter sig för dessa, skenar  han iväg åt det håll han finner bäst utan att meddela och har orsakat vissa  omvägar. Eftersom han ålagt mig att lotsa oss genom ‘min bakficka‘ har jag också fått  stora problem att meddela ev. kursändringar. Därav lite irritation från min sida.  På Koppholmen ventilerade vi problemen och jag hoppas för oss båda att det nu skall  fungera bättre.

Koppholmen – Instön – 15,58 = 2,69 mil
Stillsam paddling i dag. Ja d.v.s. vågor fanns, men Larry skenade inte. Vid Rönnäng  fick vi vila på paddeln medan ett rådjur simmade till fastlandet. Ute på  Marstrandsfjorden såg jag en tumlare som var uppe o rullade fem gånger. Detta gladde mig.  Att få återse detta härliga och numera tyvärr sällsynta djur som jag inte  sett på många år. Larry låg långt framför mig och jag kunde inte  uppmärksamma honom.

4a.jpg    4b.jpg
En redan invand rutin är att sköta kontorsarbetet snarast efter avslutad dagsetapp.

Instön – Rivö – 17,32 Nm = 3,24 mil
Vinden har visat sig växla riktning flera gånger per dag och inget undantag idag heller.  Skönt att den inte är hård de gånger den blåser emot. Vid Hjuvik slutade  min styrning att fungera. Jag landade i en vik och fixade problemet provisoriskt. Enl. Larry tog  ‘depåstoppet’ 3,5 min utan tidigare träning. Vi kom tidigt till Rivö som jag bedömer vara lämplig avspark  för fortsättningen till Bua om vädret är bra. Vi hade nu tid att ändra i  packning o justera det vi ville inför fortsättningen. Bättre lagning av styrningen blev  det inte. För detta krävdes skruv o mutter eftersom det var några nitar som gått  av. Lösa skruvar hade ingen av oss vill jag påstå.

5a.jpg större bild 5b.jpg

Rivö – Bua – 28,83 Nm = 5,34 mil
I svag SV vind styrde vi våra kajaker utmed Askimsfjorden. Vi började paddla lite över  sex. Ner mot Särö hade vi diagonalt korsat fjorden och paddlade mellan öarna. Efter  Onsala upphör det man kan kalla skärgård. Nu blir det mest sandstränder o  stenrevlar. Sen ankomst till Bua.

6a.jpg större bild 6b.jpg större bild
Samma vy kväll som morgon.

Bua – Grimsholmen – 31,86 Nm = 5,9 mil
Morgonen i Bua var dimmig. Vi avvaktade något innan vi startade dagens paddling. När vi  startade kunde vi åtminstone se fyren vid hamninloppet. Därifrån blev det  kompasskurser tills vi närmade oss Varberg. Under morgonen passerade vi flera sälkollonier.  I Varberg hade jag några saker att komplettera, men glömde fylla vatten. Detta gjorde jag  senare i Glommen. Havet var lugnt och den svaga vinden hade vi tidvis i ryggen. Trötta landade vi  på tänkt plats 21.30.

Genväg till vecka:    1  ,   2  ,   4  ,   5  ,   6  ,   7  ,   8  ,   9  ,   10

vecka 3

Grimsholmen – Skälviks Hamn – 10,98 Nm = 2,0 mil
Vi låg kvar länge på Grimsholmen ( Bobergs Udde ). Jag hade fått vatten i akterskuffen  och fick natta mig i en delvis våt sovsäck. Medan mina pinaler torkade tänkte  jag på Ulf som lämnade oss just denna dag för ett år sedan. Det var också  den dagen jag bröt mitt försök ute på Laholmsbukten i hårt väder.  Under tiden besökte Larry en arbetskamrat – Gert Andersson – som sedan kom ner till oss med  fika innan vi paddlade den korta distansen inför överfarten av såväl  Laholmsbukten som Skälderviken.

Skälviks Hamn – Strandbaden – 31,86 Nm = 5,9 mil
För ett år sedan bröt jag mitt försök att paddla hela kusten och på den  position vi nu skulle passera. I år var jag helt enkelt tvungen att komma vidare och  passera bukten. Det var dimmigt. Kompasskurs mot Torekov var nödvändig. Efter hand  lättade dimman och vi kunde lägga kursen mot Kullen. Därvid kom vi nära  Hallands Väderö och vilade tacksamt bort de hetaste timmarna i skuggan av ett  träd. Vi närmar oss Kullen på ···

···‘LEENDE HAV.

7.jpg större bild 7c.jpg större bild 7b.jpg större bild

Strandbaden – Viken – 7,02 Nm = 1,3 mil
Idag var vinden emot oss och ökade efter hand. Därför landade vi i Viken för  lite proviantering o vatten i avvaktan på bättre vindar. Väderutsikterna  för morgondagen – åska o regn. Vi erbjöds övernatta i segelklubbens lokal  vilket vi tacksamt mottog. Jag fick samtal från Lena Olsson. Hon hade blivit övergiven  av Julia som tyvärr tvingats bryta sin paddling. Lena undrade om hon fick slå följe med oss.  Ja, inte skulle väl hon också tvingas bryta. Jag lovade efter samråd med Larry  att sakta in så att hon kunde komma ikapp oss. Hon var i Särö.

8a.jpg 8b.jpg

Viken – Hbg/Råå – 11,74 Nm = 2,2 mil
Larry o jag kom ifrån varandra. Medvinden var frisk och plötsligt söker sig  Larry in mot land och hamnade på en sandstrand i norra Helsingborg. Jag hade däremot  sökt mig utåt för att få renare sjö och hade god skjuts av vind o  vågor. Eftersom jag var upptagen med att hitta en lucka i färjetrafiken märkte jag  detta för sent. Jag girade in i Bulkhamnen och sökte kontakt med Larry. Ingen fara!  Vi enades om att träffas i Råå snarast möjligt. Larry kom dit morgonen efter.

Råå – Ålabodarna – 3,47 Nm = 0,64 mil
En marginell förflyttning! Lena hade på en dag paddlat från Särö till  Träslövsläge. En stark prestation för att snarast hinna upp oss. Jag  ansåg att vi borde stanna upp o invänta henne. Därför kom vi att stanna i  Ålabodarna under tre dagar.

En kväll fick vi sällskap av Håkan Nisula under hans strävande mot  målet i Haparanda. Här är det bra att ligga och Brygghuset serverar utmärkt  mat till vettigt pris. Klart rekommendabelt!

9b.jpg större bild 9c.jpg större bild

Jag lovade Lena en god (beprövad) måltid när hon kom. 4 dagar räknade  jag med, men hon kom den tredje dagen. Starkt gjort!

Genväg till vecka:    1  ,   2  ,   3  ,   5  ,   6  ,   7  ,   8  ,   9  ,   10

vecka 4

Ålabodarna – Fredshög – 37,37 Nm = 6.92 mil
I lätt dimma eller kraftigt soldis passerade vi Landskrona, Barsebäck, Malmö,  Limhamn och i Klagshamn gick vi in för att brassa käk. Vi hade bara skymtat  Twisting Tower i diset och Öresundsbron vi sett i horisonten hela dagen hade tröttat  ut oss. Nu var den och Falsterbo kanal akter om oss.

0618.jpg större bild

Fredshög – Gislövs Hamn – 8,53 Nm = 1,58 mil
Idag var vinden verkligen emot oss. Vi pausade i Gislövs hamn och hoppades på  vindkantring, men den uteblev. Vi fick låna båtklubbens lokal under natten medan vi  kollade utvecklingen. Vid 4–tiden var vinden västlig och vi gav oss av.

0619.jpg större bild 0620.jpg större bild
Överläggning i Gislöv och vårt ‘Taicon Sq’ på piren i Kåseberga

Gislövs Hamn – Kåseberga – 31,64 Nm = 5,89 mil
I god vind siktade vi snart Ystad. Utanför Svarte drog plötsligt Larry återigen in mot land.  Lena o jag tvingades följa efter och vi landade något blöta i surfen. Mot eftermiddagen  avtog vinden något o surfen minskade. Vi chansade och lyckades komma vidare. Jag konstaterar nu hur  fel det var av mig att acceptera att Larry fick starta med mig. Utan egen kunskap eller erfarenhet har  han antagit en utmaning han inte bemäktigar. Han lyssnar heller inte till de råd man  försöker ge, men tycks lita på Lena. Får se hur det avlöper. Jag har  övertalat honom att fortsätta ett par gånger, men nu är det slut med det från  mig. Jag vill se till mitt eget genomförande av HBB.

0621.jpg större bild

Kåseberga – Stenshuvud – 25,9 Nm = 4,8 mil
I Kåseberga märke jag att laddningen av batteriet upphört. Solcellen var skadad. Jag  ringde Awimex i Simrishamn o rådgjorde. Det hade regnat under natten o morgonen så vår  start blev lite försenad. Vi enades om att jag skulle ta min egen väg till Simrishamn och reda ut  mina problem. Lena o Larry skulle ansluta där. Dom kom strax innan jag var klar, men gav sig genast  vidare till Baskemölla som blev vår nya samlingsplats. När jag strax efter kom till  Baskemölla fanns dom inte där. Jag tog därför kurs mot ?!––!––?  Jo, det fick bli Stens Huvud som låg i färdriktningen. Jag försökte i den nedgående solen och  skuggiga stränderna kolla, lyssna och söka av sträckan dit. Min mobil låg oladdad och  nedpackad. På Stenshuvud sökte jag av mobilen och fick meddelande om att dom gått till  Vik. Jag laddade mobilen så att jag kunde ringa och meddela min position. Vi sågs morgonen  efter. Jag tänkte på det inträffade och resonerade som så att jag var ute för att  om möjligt paddla hela kusten. Inte för att leka spårhund eller dras in i situationer  jag inte önskade. Varför dom inte kunde vänta på mig den stund det rörde sig  om vet jag inte. Men näppeligen att det bekom mig heller.

Stenshuvud – Landön – 21,59 Nm = 4,0 mil
Efter fikapaus på sandreven vid Åhus fortsatte vi i god medvind o hög sjö som kom  från två håll. Komna halvvägs ökade vinden drastiskt och vågtopparna  började ryka. Min vana trogen hade jag styrt mot överenskommet mål samt kompenserat efter  beräknad avdrift. Därvid kom jag långt från Lena o Larry. I rådande situation  vände jag om för att kolla var dom var och såg att dom kopplat kajakerna och var i trygghet.  Jag signalerade att jag ändrade kurs mot Landön och tog mig snarast dit. Efter ett tag kom dom  också indrivandes.

0622.jpg större bild
iakttagen avfärd från

Landön – Tärnö – 25,09 Nm = 4,6 mil
Vinden var ca 7m/s och sjön något 'renare ' än i går. Lena o jag var överens  om att Larry trots påfrestningarna klarat sig bra. Mycket tack vare Lenas hjälp. Vår kurs  mot Sölvesborg förde oss till Uthorningen utanför Sölvesborg. Här förstod jag  att något var på G genom det samtal Larry o Lena förde och som jag inte deltog i.  Återigen skulle tydligen Larry bryta och jag orkade inte resonera om det längre utan meddelade  bara att jag önskade fortsätta på egen hand. Lena kunde göra som hon ville. Hon  stannade vid Larry. Jag rundade ön och åt en midsommarlunch i avvaktan på svagare vind.  Bort mot Hällevik skulle det nu bli sidsjö efter den kurs vi tagit hit. För egen del hade  jag kanske valt att skära ut tidigare och behålla akterlig sjö o vind ända till  Nogersund. Jag avvaktade några timmar och gick sedan vidare mot Nogersund där hade jag anledning  landa för att tömma en del vatten o torka lite grejer. Utanför sista udden mot Hällevik  hamnade jag i området där vågorna bröt. En våg tornade upp sig över mig  och för att inte slås omkull lutade jag mig mot vågen. Jag kände hur jag tappade  balansen helt och låg horisontellt i vågen. När vågen passerat var jag på  rätt köl, men med ett antal liter vatten i sittbrunnen eftersom kapellet öppnat sig.  Att gå in till Hällevik tyckte jag blev för stor omväg. Nogersund låg bättre  till. Mot kvällen gav jag mig åter av och siktade mot Tärnö. Sjön hade lagt sig.  På Tärnö var det gott om Midsommarfirare, men jag hittade en fin plats att tälta i  trevligt sällskap.

Tärnö – St Ekö – 8,57 Nm = 1,58 mil
Vaknade snuvig vid 8-tiden och tar det lugnt. Vid St. Ekö pausade jag, men märkte att  jag inte orkade vidare. Hade under paddlingen sett Lena o Larry, vilket gladde mig att dom nu  paddlat vidare tillsammans.

Genväg till vecka:    1  ,   2  ,   3  ,   4  ,   6  ,   7  ,   8  ,   9  ,   10

vecka 5

St. Ekö – Sandhamn – 28,78 Nm = 5,33mil
Från St Ekö gick jag på utsidan öarna i den ostliga vinden. Efter Aspö  vred vinden till SO och jag gick vidare på insidan. Att vinden sedan ökade och åter blev  ostlig kunde inte hjälpas. Kostade på mig en pizza och en öl i Torhamn innan jag rundade  udden. Vinden vred till nordlig och var god. Hade lite regn under natten och åska i fjärran.

Sandhamn – (Styrsholm) Kristianopel – 11,8 Nm = 2,18 mil
Hade idag motvind. Ca 5m/s vid start som senare ökande. Det tog mig 5 timmar att nå  Styrsholm där jag träffade några sälräknare. Stannade för natt  eftersom platsen var skyddad. Dessutom närmade sig åska o regn. Dagen var kraftigt disig.  Vindkraftverken utanför kunde bara skönjas. Nu började bröd o pålägg  tryta. En vindkantring mot kvällen fick mig att riva lägret och försöka hitta en  plats i skydd för den nya vindriktningen. Samtidigt med mörkret kom också dimma och jag  hamnade på insidan Majö i en stilla lagun som blev mitt egentliga nattläger .

0626.jpg större bild
En syn som allt oftare dyker upp. Och värre blev det. Ser Du stenen!?

Majö – Revsudden – 29,7 Nm = 5,50 mil
Startade tidigt med kurs nord 30º som jag kom att hålla mest hela dagen. Gick långt ut  för att slippa stenar o landnät. Provianterade och åt frukost i Bergkvara och landade  i Kalmar för ytterligare inköp. Landade på kvällen på Revsudden och fick höra  att Lena o Larry varit där natten innan. Efter inköpen i Kalmar hade jag nu en fungerande radio  igen.

Revsudden – Storön – 16,9 Nm = 3,13 mil
Hade fortsatta problem med laddningen och saknade batterier till GPS:en. Awimex skall skicka en  större posterestante till Oskarshamn. Vinden tidvis hård och ca NNV.

Storön – Tillingeö – 19,1 Nm = 3,54 mil
Sökte panelen som skulle kommit. Eftersom Oskarshamn inte kan behandla posterestante fick jag hyra  bil och köra tillbaks till Mönsterås där jag fick paketet. Eftersom dagen  ändå blivit spolierad paddelmässigt tänkte jag tvätta lite kläder  i gästhamnen. Hamnkaptenen skulle strax komma enl. lapp på dörren. Jag köpte  mig en pizza och väntade 1½ tim. Någon hamnkapten kom inte. Tidigare hade jag hamnat  i klorna på en person från Oskarshamns tidning och blivit intervjuad. Säg den olycka som  kommer ensam!

0630.jpg större bild

Tillingeö – Stora Torsholmen – 21,0 Nm = 3,89 mil
Låg idag still lite för att greja med laddningen. Ser ut att kunna fungera så  att jag klarar mig hjälpligt. Skärgården här är ‘vacker’. Vissa  öar är som designade av trädgårdsarkitekter. Åtkomligheten = 0.  Sten, sten o åter sten. Varje vik är fylld av dem. Har inte sett en stenfri strand  på flera dagar. Anledning nog att älska Bohuslän. Såg idag 3 vithövdade  havsörnar och några vanliga. Jag hade gjort några omvägar, men det var det  väl värtenl

0701.jpg större bild 0701c.jpg större bild

Stora Torsholmen – Ekö – 27,92 Nm = 5,17 mil
På morgonen hörde jag knubbsäl, men såg dem inte. Spegelblanka vatten.  Rastade på Idö.

Genväg till vecka:    1  ,   2  ,   3  ,   4  ,   5  ,   7  ,   8  ,   9  ,   10

vecka 6

Ekö - Kallsö - 27,92 Nm = 5,17 mil
Lätt paddling idag och samma distans som dagen innan. När jag tittade ut från  tältet på morgonen låg en sovande svan o drev strax utanför. Under den  timme jag tog för att göra mig klar och börja paddla sov svanen vidare. Vid  första paddeltaget vaknade den o flög iväg.

Kallsö – Ålö – 17,92 Nm = 3,32 mil
Såg röken från järnverket i Oxelösund, men siktade först in mig på  Arkös östra sida innan jag tog kurs på rökpelarna. I gästhamnen på  Femöre hade jag en ordentlig genomgång av kläder som tvättades. Hyrde en cykel  för att handla. Jag hade haft dåligt med vatten under paddlingen och fått  vätskebrist i det varma vädret. Jag tog därför kväll strax efter jag lämnat  Oxelösund. Jag bör nu ha paddlat halva distansen till Haparanda.

spaceEn typisk fågelskyddad ö. Framför allt är det Skarven som har nytta av  dessa. Träden dör och hela ön stinker. Om nu inte djurskyddsföreningen, eller vem  det nu är som kreerar dessa skrivbordslagar, reagerar  borde väl Fiskeristyrelsen göra det. Det åtgår nämligen ansenliga mängder fisk till att  hålla dessa skadegörare vid liv. Och dom blir INTE färre. Inte någonstans i Sverige. Skarven tar även fisk från satta nät, men inte nog med det. Jag stannade upp vid ett tillfälle och såg hur en mås plockade upp något ätbart. Varje gång den kom upp med huvudet över vattenytan för att svälja tog en skarv dess fångst. Så lat är skarven att den hellre stjäl än fångar sin föda. Lika stor plåga är Canada-gåsen som lämnar sina spår överallt och också finns överallt. Dock ej på fågelskyddade öar. Där finns ju skarven. Fågelskyddade öar utnyttjas dessutom av de skärgårdsboende i trakten av Stockholm. Skyltarna plockas hem till egen ö eller strand!

Ålö – Granudden – 29,8 Nm = 5,52 mil
Träffade idag en kanotist som vilade på en ö och passade på att själv  ta en bit mat i trevligt sällskap. Jag var i Stendörren o kanotisten hette Peter Andersson.  Jag hade vinden i ryggen hela dagen. Det var skönt eftersom jag kände mig slö. Jag  sökte mig in i viken mellan Svärdsö och Oxnö där mina kort visade  vattenförbindelse. Den var bara en kulvert. Paddelbar? Det ger sig i morgon. Jag tog kväll.

Granudden – Skrakholmarna – 26,0 Nm = 4,81 mil
Kulverten var strax intill där jag fått tillåtelse att natta. Paddelbar? Några  meter fick jag använda händer sittandes i kajaken och lyfta mig något för att komma  igenom. Sven Berggren sa på jurymötet att han paddlat igenom utan bottenkänning (troligen den siste) för några år sedan.

0705.jpg större bild 0705b.jpg större bild

Efter några enkla krökar och Dragets Kanal kom jag till  Nynäshamn där jag träffade nästa kanotist – Bertil Malmgren. Vi slog oss samman  och 'gjorde stan' medan vi bunkrade det vi behövde. Egentligen hade jag sökt en plats att  landa vid och såg en kanotist som målmedvetet tog en annan väg än jag.  Jag hängde på! Bertil är en okonstlad person och lätt att umgås med.  En vän till honom - Donald Högberg, kulturprofilen i Nynäs anslöt och några  trevliga timmar gick. Bertil som skulle fylla 68 år i morgon och jag fortsatte sedan tillsammans.  Vi kom bra överens och pratade mycket. Var det armarna eller munnarna som jobbade mest när vi tillsammans gled upp över Nämndöfjärden? Det blev en sen kväll efter en  trevlig dag.

Skrakholmarna – Dalarö – 5,9 Nm = 1,09 mil
Grattade Bertil. Några vänner till Bertil skulle komma med båt till Dalarö  och fira Bertil. Jag inviterades och till Dalarö var det inte långt för oss.  Först landade vi på sydsidan och tog oss en födelsedagsfika. Via kanalen flyttade  vi oss sedan till norra gästhamnen. Båten – en Storebro – hade just kommit in. När  vi landat och båten förtöjt steg vi ombord. Där blev vi sedan resten av dagen  och en del av nästa.

0706a.jpg 0706.jpg
0706d.jpg 0706c.jpg

Dalarö – Tjägö – 22,59 Nm = 4,18 mil
Trots sen kväll vaknade jag tidigt, tog farväl av min nyfunna vän Bertil och steg  av båten. Viljan att somna kom senare. Jag fick landa på en ö jag passerade vid  Kofoten på Nämndöfjärden för lite vila. Gjorde sedan ett strandhugg  på Runmarö för en macka o öl. Avverkade därefter Kanholmsfjärden,  men vid Möja tog krafterna slut men jag hittade en fin vik.

0707.jpg större bild 0708.jpg större bild

Tjägö – Lidö – 26,51 Nm = 4,9 mil
Morgonen var lätt dimmig. Det var kvavt. Vinden kom från ost.

0708b.jpg större bild 20.jpg större bild 21.jpg större bild
Det var ofta kompasskurser som gällde.

Vid Norröra ökade  vinden och regnet närmade sig. Jag pausade i lä på Bullerskär. Jag närmade  mig Väddö kanal. Vid Lidö gick plötsligt roderlinan av och jag sökte mig  in till land. Jag hade monterat en linförare under vintern och denna visade sig ha en vass  kant som skavt av den starka Kevlarlinan jag använde. Lätt fixat! Knyta ihop linan och  gå förbi linföraren, men det hade också börjat blåsa. Jag stannade  och gästades under kvällen av betande kor.

Genväg till vecka:    1  ,   2  ,   3  ,   4  ,   5  ,   6  ,   8  ,   9  ,   10

vecka 7

Lidö – Fälön – 30,15 Nm = 5,58 mil
Utmed Björkö hade jag vinden emot mig, men den vred senare så att jag hade den  snett bakifrån. Under en rast plockade jag bort två fästingar som jag  antagligen fått på Lidö. Jag tyckte dagen varit jobbig. Skulle nog inte vara fel  med en helt paddelfri dag - egentligen.

Fälön – Valsudden – 13,5 Nm = 2,5 mil
Under dagen gick roderlinan av igen. Jag hade gjort en dålig knut som gått upp.  Kevlarlina kräver bättre knutar. Samtidigt kom det regn och för andra gången  hittills använde jag regnjackan när jag paddlade. Jag gick in till Öregrund och regnet  upphörde. Proviantering, lite rundvandring och god mat. Kulingvarning var nu utfärdad. När  jag paddlat ut från Öregrund förverkligades kulingvarningen.
Landade på Valsudden tillsammans med en snok som också sökte land. Finns det snok  finns inte huggorm tänkte jag och reste mitt tält. I solskenet och blåsten torkade det  som behövdes snabbt.

Valsudden – Fågelsundet – 22,09 Nm = 4,09 mil
Jag var nu i paddelvatten jag hört mycket om, men aldrig besökt tidigare. Några barn  anropade mig o frågade om jag hette Lennart. På mitt 'ja' svarade dom: 'Bra. Då vet vi ' !??Kanske Lena o Larry aviserat min passage. Jag siktade bort mot Grönskär ca 7,5 distans bort,  men idag var det inte läge och att gå in mot Sikhjälma Det ville jag kanske inte.  Där fanns min vän inte längre.
Här vid Fågelsundet hittade jag en ynka liten plätt. Kajaken på klipporna, men  tältet på en gräsplätt. Perfekt att begrunda fortsättningen.

fab.jpg större bild fa.jpg större bild

Fågelsundet – Skräddarhällan – 22,09 Nm = 4,09 mil
Åter samma distans som dagen innan. Det var en skön plats jag hittade där efter  Fågelsundet. På morgonen gick det vita gäss så jag tog det lugnt och fick  gott om tid eftersom jag vaknat tidigt. Klockan hann bli 13 innan jag satt i kajaken och sjön  blivit mildare. Korsade nu Lövstabukten och Gävlebukten. Efter Gårdskär gick  jag på insidan Långsandsörarna. Mina vägval förde mig ofta till passager man inte normalt använder.

0715.jpg större bild

På andra sidan bron fick jag nästan slå mig fram genom vassen, men igenom kom jag.
Billskaten fick jag däremot runda på utsidan.  Vinden låg emot mig så det fanns ingen anledning att söka sig mot Skutskär.  Bättre att dra nytta av vinden och därmed korsa bukten.

Skräddarhällan – Gållsgrund – 6,42 Nm = 1,18 mil
Vid Skräddarhällan hade jag resans hittills sämsta lägerplats på en  stenig ö men sov gott. Gick på insidan Eskön och fortsatte på insidan  Hålön mot Gållsgrund. Här var det stenigt o trångt. Själva  Gållsgrund är dock en fin ö och populär för angöring. Eftersom  vädret inte var det bästa var jag ensam på ön under natten.

0713.jpg större bild

Egentligen skulle jag ha kommit upp mot Norrfällsviken vid denna tiden var det planerat.  Min son Jörgen är där med sin familj och det hade varit roligt att ses. Kanske  kan vi ses på lämplig plats när dom är på hemväg i stället.  Som jag såg det skulle då Norrsundet inte ligga för långt ur kurs för  någon av oss. Jag hade då en extra dag på mig att komma dit.

Gållsgrund – Norrsundet – 13,13 Nm = 2,43 mil
På morgonen hade jag tanken att ligga still idag. Utan någon anledning blev det inte  så konstaterade jag när jag åter satt i kajaken. Vinden var nordlig som min kurs.  Dessutom kall. Jag mellanlandade på Iggön och avvaktade soluppgången och kanske en  vindkantring. Solen kom och jag fick upp värmen. Vinden avtog, men dyningen gick hög  Jag fick hålla ut ordentligt från Iggön när jag rundade den. Strax innan vinden  åter friskade i nådde jag hamnen i Norrsundet samtidigt med ett fartyg lastat med Gudrun-timmer.

Norrsundet – 0 Nm
Jörgen skall komma idag. Vi bestämde att jag skaffar räkor e.d. medan dom har lite  bröd och annat som blivit över efter deras vecka i Norrfällsviken. Fram mot eftermiddagen  kom dom och jag fick en present för att fira att jag åtminstone kommit så här långt  och med hopp om god fortsättning. En Lauders till mig. Man tackar!

Min sondotter Linn ville inte vara med i bild och lät sig inte avbrytas i skalbaggsjakten. Efter en gemensam måltid skulle dom fortsätta hemåt. Som offer för stridiga viljor  hade jag gärna satt mig i bilen och följt med, men rätt vilja segrade.

Ostkusten är inte som Västkusten. “ E ja där nu igen !?” Lite enahanda är det dock med steniga stränder o skogsklädda öar. Det är vad man ser från kajaken. Men utan tvekan - pärlor finns.

Genväg till vecka:    1  ,   2  ,   3  ,   4  ,   5  ,   6  ,   7  ,   9  ,   10

vecka 8

Norrsundet – Storskäret – 28,7 Nm = 5,31 mil
Under dagen passerade jag Sandskär. Ja, det dröjde till lite senare innan jag passerat det.  Men tids nog. Här var det inbjudande till en rast. Jag träffade Ann-Catrin o Jan som just  skulle ut på en liten kajakrunda. Jag frågade och fick gärna landa på deras fina  strand. När dom kom tillbaks blev jag inbjuden till kaffe o smörgåsar på deras  veranda. Under trevligt samtal blev jag sittandes längre än jag kanske tänkt mig, men  man måste unna sig lite trevligt. Via Svartsundet gick jag senare vidare till en ö i  Klacksörarna. Ön ligger mellan Nordosten och Sydosten. Inne på Storskäret  såg jag en stuga. Det visade sig senare att stugan ägdes av en bror till Larry och min  närvaro hade observerats.

Storskäret – Agö – 14,54 Nm = 2,69 mil
Sikten var verkligen inte den bästa, men jag såg en udde långt där borta i  horisonten. Månne var det Hornslandet. Eftersom mina kort inte täckte området  visste jag inte att det var Agö jag såg. Väl där landade jag och gjorde  lite fika. Jag försökte komma underfund med var jag var. En båt hade landat en  bit bort och jag tänkte fråga dom. Stranden var bemängd med stenar och givetvis  rullade en undan när jag försiktigt tog mig fram. Jag föll som en fura och landade  som en levande (men slagen) bro mellan uppstickande stenar. Höger armbåge o vänster  pekfinger var de kroppsdelar som fick ta törnen. Inget brutet! Fick min position och skulle  ge mig av vidare. Det kändes inte alls bra i armen. I väster tornade mörka moln  upp sig och vinden vred till NV samtidigt som den ökade. Jag sökte land igen. Kom in i  en vik över en massa stenar och gjorde därvid min stora tabbe.

Agö – 0 Nm
Vinden var västlig och vattnet hade dragits ut med vinden. Där jag hade kommit in  tittade stenarna upp över vattenytan. Dörren hade stängts för mig. Så  förblev det hela dagen. För att hålla mig beredd att komma iväg vände  jag kajaken med stäven utåt och försökte flytta några stenar.  Vattennivån var för låg för ett försök.

55.jpg större bild 56.jpg större bild
På stränderna låg landspolat timmer sedan förr.

58.jpg större bild
Trots klapperstenenen gick det att resa tältet och ligga hyfsat.

Agö – Stocka – 23,56 Nm = 4,36 mil
Vid 8-tiden såg möjligheterna att komma vidare lite ljusare ut än tidigare  Jag chansade och kom blöt vidare. Vädret var åter toppen och vinden vred mot  sydkanten. Kvarvarande dyning vållade inga problem. I Kuggören köpte jag  rökt sik och träffade en glad Göteborgska som lämnats av sin sambo att  måla fönster. Via Yttre Bergön ( mysigt ställe) gick jag vidare till Stocka.  Vinden slog och ökade ordentligt. Detta kom att bli den kämpigaste sträckan hittills.  Högerarmen värker.

Stocka – Alnö – 32,86 Nm = 6,08 mil
Startade sakteliga vid 7-tiden på spegelblankt hav. En tanke var att komma förbi  Brämön innan dagen avslutades. Efter Mellanudden såg det långt ut och inte  lite tröstlöst. Min kurs låg på Lörudden och hoppades komma till  gästhamnen i Juniskär. Allt under rådande vind. Vinden vred mot syd och en kurs mot  Alnös östra sida blev lämpligare. Jag hade paddlat lugnt för att skona armen, men  var ändå rätt trött. Under natten hade jag lätt regn. Enligt rapporterna  skulle det komma mer. Det var vindstilla och regnet tycktes ha bytts mot kraftig dimma och vind  från NV. Jag tog en paddelfri dag. Med bussen kom jag till Alnö Köpcentra och till  fots besökte jag Spikarna.

0721d.jpg större bild  0721c.jpg större bild  0721b.jpg större bild

Regn utlovades för morgondagen och jag gjorde kajaken startklar. Jim hade sökt mig och  undrat om vi kunde sammanstråla exv. vid Sannasundet. Han var på väg söderut.

Alnö – Snättsundet – 31,24 Nm = 5,78 mil

Morgonen var lätt dimmig. Efter starten tilltog dimman och jag tvingades in till en strand på  Rödöns nordvästra sida. Jag hade för avsikt att runda Åstön och den smala  infarten var antagligen svårfunnen med kompasskurs. När dimman lättat något  fortsatte jag. Jim hade i dimman gått på Åstöns utsida. Även om jag  också tagit den vägen hade vi troligen missat varandra i det dis eller dimma som rådde.  Ett sammanträffande hade varit trevligt i vårt rätta element.

Lena hade nu målat in efter 44 dagar. Starkt gjort! Själv är jag inne på mitt  40:e sjökortsblad. Det återstår 11. Alltså en bra bit.

0722b.jpg    0722c.jpg

hkb.jpg större bild

Skådade i fjärran bron som ger mig position - jag är på HÖGA kusten.

Genväg till vecka:    1  ,   2  ,   3  ,   4  ,   5  ,   6  ,   7  ,   8  ,   10

vecka 9

Snättsundet – Bönhamn – 16,71 Nm = 3,09 mil
Kom inte längre idag. Dyningen från SO är jobbig att parera. Lätta vindar och  hoppas dyningen avtar. Har nu börjat använda värktabletter för att slippa molvärken  i höger arm.

Bildgåta !? Till vilken hamn har jag kommit?

space

Bönhamn – Skagsudde – 27,99 Nm = 5,18 mil
En händelselös dag egentligen, men då får man bortse från den incident  jag var ute för. Efter en paus på Trysundsön skulle jag passera mellan Klösan  o Vågön. Mot mig kommer två motorbåtar i full fart. Mer upptagna av sin  inbördes kappkörning än den kurs dom valde styr dom rakt mot mig. Jag tar min  handstrålkastare samtidigt som en passagerare i den närmsta båten gör föraren  uppmärksam på min närvaro. Ca 10 meter ifrån mig gör bägge båtarna  en gir för att undvika mig. Farten hela tiden obegränsad. Vad hade hänt om jag varit i  sällskap med fler kajaker? Det är verkligen dags för båtregistrering och  förarbevis. Är nu inne på blad 41. Kör jag ca 27 Nm per dag bör jag vara i  mål den 3 augusti. Senast 7:e säger jag.

Skagsudde – Järnäshamn – 25,94 Nm = 4,8 mil
Sov gott o länge. Ja, dvs. i etapper om max 4 timmar eftersom mitt liggunderlag inte håller luften  längre om jag överfyllt det med luft. Så har det varit sedan början. Liggunderlaget var nytt  (efter reklamation av fjolårets) och obeprövat. Jag var tveksam till att korsa Degerfjärden direkt  beroende på vinden. Avvaktade något vid Själnöhamn. I slutet av etappen mojnade det något.  Ofta har vinden mojnat och tagit ny fart från ny riktning. Vad skulle det nu bli. Den blev ostlig o frisk. För  att spara armen sökte jag land tills vinden åter avtog och nådde slutligen Järnäshamn.

Järnäshamn – Norrbyskär – 10,09 Nm = 1,86 mil
Jag hade varit frusen under gårdagen och natten blev något av en pina. Jag tog mig till Norrbyskär. Här kände jag att krafterna fullständigt sinade. Under ideliga nysningar och med rinnande näsa hyrde jag ett rum. Jag la mig genast att vila och vaknade lagom till en god middag. Sov sedan hela natten utan att behöva pumpa något liggunderlag. Morgonen blev heller inte den tidigaste.

Norrbyskär är ett idealsamhälle MoDo byggde kring sekelskiftet. För att locka arbetare till sågverket hade alla bostäder el. Sågverket var aktivt till 1953. Nu utflyktsmål med museum, vandrarhem, hotell, restaurant o gästhamn. Ön i sig hade inget timmer att såga. Allt fraktades dit på pråmar. Det sågade virket hämtades av lastfartyg. Handeln var livlig. Kvar ligger nu kanske ett 50-tal pråmar utmed stockskodda stränder. Gästhamnen var just en hamn för prominenta gäster. - Jag landade vid sidan av.

Norrbyskär – Norrfjärden – 33,52 Nm = 6,21 mil
Vilan gjorde mig gott och efter en sen frukost, men dock så snart den nästan var dukad på hotellet gav jag mig iväg. Strålande väder och med en svag ostlig vind. Jag hade en härlig paddeldag. Roligt att återse Norrfjärden där jag en gång tagit färjan till Holmön. Det var fler stugor här nu. Då var det bara ett färjeläge.

Norrfjärden – Avanäset – 34,65 Nm = 6,41 mil
Vid Rataskär fyllde jag vatten och tog en fika innan jag fortsatte. Mot vad jag trodde var Grundskatan. Men inte var det såg jag när jag rundade grynnorna.. Jag blev inte riktigt klok på var jag var, men såg några personer inne på en strand och paddlade dit. Nu var stranden folktom och solen började gå ner. Jag gick upp till en stuga och möttes av en i.o.f.s. söt o käck flicka, men fick inte kläm på var jag var. I nästa stuga upplystes jag och togs vänligt emot. Jag erbjöds dessutom övernatta på deras gräsmatta. Nere vid kajaken mötte jag så den trevliga tjejen igen tillsammans med sina anhöriga som fått höra att en HBB-paddlare knackat på dörren. Dom hade träffat (en mindre vilsen HBB-are) förra året också. Det visade sig ha varit Lars Dagberg som landat för att vila en stund. Givetvis hade vi då mycket att tala om.

Avanäset – Medgrund – 34,4 Nm = 6,37 mil
Här blev det en lång distans men utspridd på många timmar. Från Avanäset gick jag mot  Grundskatan. Jag märkte inte att vinden direkt ökade men sjön gick hög. Jag fick hålla ut  ordentligt från land och verkligen avgöra när det var dags att gira in mot gästhamnen vid Bjuröklubb  på uddens insida. Väl där följde jag Lars D:s rekommendation att inköpa rökt lax av  butiksbåten i hamnen. Rökt lax är gott, men denna är ··· !
På eftermiddagen försökte jag att komma vidare, men nej. Sjön gick alltjämt hög  och skulle bli jobbig. Ytterligare vila och ett nytt försök 21.30. Nu var det absolut bättre. Till  en början höll jag ut från land för att undvika studssjön. Efter hand som vågorna  avtog kom jag också närmre land. Tyvärr kom en nattvind rakt emot mig och den var kall. Från  Skallön där jag pausat (och blivit kall) tog jag nu sikte i nattmörkret på öarna  utanför Skelleftehamn. Mot morgonen när det ljusnat passerade jag dessa. Här var man rädd om  öarna och skyddade dem från havets vågor genom att lava upp tillgängliga stenar som en mur  runt stränderna. Inte kajakvänligt. Jag fortsatte. På Medgrund – ön i Hålfjärden  – hade inga murar. Jag var trött, nickade nästan till medan jag paddlade, o landade. Strax efter sov  jag gott mellan 8.30 o 11.00.

Genväg till vecka:    1  ,   2  ,   3  ,   4  ,   5  ,   6  ,   7  ,   8  ,   9

vecka 10

Medgrund – Byske – 13,48 Nm = 2,49 mil
Att det fanns en butik i Byske hade jag fått veta tidigare. Nu gällde det att hinna dit före  stängning. Från Kågenäshällan tog jag sikte mot Hamnskäret och därifrån  till Byske Havsbad.
Vågorna rullade in mot stranden så jag valde at landa i östra kanten nedanför sommarstugorna.  Där det fanns en brygga som skyddade mot vågsvallet.

by.jpg större bild

Raskt upp till campingens affär. På återvägen just vid gränsen till campingen  såg jag en dam som vattnade gräsmattan. Finns det möjlighet att tälta här på  strandremsan undrade jag. Hon var tillmötesgående och vi hittade en bra plats strax intill hennes  trädgård. Jag inbjöds strax därefter på kaffe tillsammans med hennes sambo Göran.  Själv hette hon Ann-Catrin. Jag hade sedan en del kontorsarbete att klara av vid tältet jag rest. Strax  kom så Göran o frågade försiktigt om det skulle smaka med en whisky. Han behövde inte  upprepa frågan och kvällen blev sen. Jag hoppas bara att Anki o Göran hade det lika trevligt som jag. Anki ( mitt smeknamn på Ann-Catrin ) talade sig varm över Stenskär som jag antagligen skulle passera  nästa dag. En ö, helt olik sitt namn. Jag lovade att åtminstone sätta ett fotavtryck  på ön.

Byske – Vargön – Junkön – 49,6 Nm = 9,18 mil
På morgonen saknade jag min vindskjorta. När hade jag den sist? Jo! När jag handlade. Jag fick  vänta tills butiken öppnade. Snyggt hopvikt fick jag tillbaks min skjorta och kunde fortsätta. Jag kom  med min kurs att tangera Stenskär fram mot kvällen. Det blev inte bara ett fotavtryck utan jag steg också  iland och gjorde mig en aftonfika. Turen skulle gå vidare under natten planerade jag. Utan GPS och utan  sjökort över området. Hm!? Hur skall nu det här gå? Som väntat! Jag hade Stenskär och jag hade Junkön på olika kort och med olika skalor. Jag hamnade på Vargön fram mot morgonen och vilade där några timmar. Nu va‘ de‘ då ···! om jag inte skulle komma till Junkön. Under den dagen kom jag till Junkön. På Junkön skötte några glada flickor ruljansen. Dom badade! 16º. – visserligen +. Här fanns dusch o bastu. Lite fika och ett mycket trevligt museum. Vet inte varför just detta var så trevligt, men det gav information om mer än vad det visade. Bra grepp! Givetvis fick jag tälta där jag kunde.

0801a.jpg större bild 0801b.jpg

Junkön – Ligogrunnan – 22,4 Nm = 4,14 mil
Åter igen en dimmig morgon.

0802a.jpg större bild

På morgonen var tystnaden lika tät som dimman. Det dröjde till 10.30 innan jag gav mig av. Trots dimman var det varmt. Hur skulle denna dag bli? Jo! Vindstilla. Havet låg återigen  spegelblankt. Det var fritt att paddla dit man ville, eller snarare skulle och jag tog mina tag mot Brändöskär  för att kika på en figur som skulle föreställa en madonna, men liknade mest en ordinär  kvinnofigur. Jag hade bjudits på mackor av Berit o Reino på Smålsön och det var dom som nämnt  figuren. Från Brändöskär gick jag direkt mot de öar jag såg i horisonten -  Renskär m.fl. och landade på Ligogrunnan mot kvällen. Fuktdiset var kraftigt hela dagen. Nu  började jag närma mig mål. För att vinna tid ville jag starta tidigt. D.v.s. sova lite bara.  Det gör man lättast under bar himmel. Alltså inget tält. I torkan var myggen det minsta  problemet. På ön grasserade rödmyror. Etter värre! Tältet kom upp trots att det egentligen  inte fanns en chans att fästa det på denna ö av stenar. Inte ett strå bättre än Skräddarhällan som jag tidigare dömde ut för tältning. Men sov gjorde jag. Längre än önskat.

Ligogrunnan – Kuninkaankari – 29.4 Nm = 5,44 mil
Under dagen tänkte jag på den paddlare som kommit i mål och under en välbehövlig natts vila blivit av med såväl kajak som utrustning. All dokumentation från sin färd. Kamera med  bilder. Allt stulet under natten. Det ville inte jag bjuda på. Med Virtakari i sikte landade jag därför innan jag målat in. Återigen var min landningsplats full av både röda o svarta myror. Jag anade hur dom signalerade: MUMS! MUMS! Nakna fötter o ben och där ovan en sliten kropp.  Tältet restes på rekordtid o dragkedjorna slöts med mig på insidan. Försiktigt  kikade jag ut ur tältet bort mot udden. Visst kunde jag glida bort dit o måla in och sedan  paddla ut igen. Men nej. Jag sparade målgången till nästa dag.

Kuninkaankari – Virtakari – 1,6 Nm = 0,38 mil
Rakt i kurs ligger Virtakari. Udden vid Torne älvs mynning med målstenen.

0804a.jpg större bild
Jag STÄVAR mot...

0804.jpg större bild
...målet i "HAPPY-RANDA!"

Kunde denna resa avsluts bättre än med god medvind rakt in mot mål. Betr. vid vilken tid jag  la min hand på riksröse 59 är jag osäker på minuten. Själv tror jag att det skedde 06.15  eftersom mobilen som visade finsk tid sa 07.15. (Den hade gått över till finska Sonera.) Kameran som  inte ställts om till sommartid säger 05.18 Tämligen lika med andra ord.

100b.jpg större bild

Det var skönt att ha klarat denna utmaning. Snopet dock! Jag står här just och försöker  beräkna tidsintervallen för kameran och missar när jag faktiskt klappade den efterlängtade  stenen. Rikssten 59. Paddla så långt och inte kunna bevisa detta.

Med viss saknad skulle jag inte  paddla i morgon. Efter 62 dagar blir det lätt en vana att sätta sig i kajaken och paddla. Jag hade  tillryggalagt 1196,54 nautiska mil eller 221,6 landmil. Det vill säga 3,57 mil per dag den tid färden tagit.

Detta är jag mycket nöjd med.

‘Hemma’ igen. Med många minnen efter trevliga upplevelser.

Så långt skrift ur min loggbok från turen.

space

Under programenligt följande jurymöte mottogs jag hjärtligt i Jims bostad där dessa möten funnit sitt viste. När mina handlingar för färden skärskådats och jag fått kompletterande frågor erhöll jag den fina miniatyrkajaken till minne av min paddling och som bevis för min erövring av HBB med nr 103.

3k.jpg    6k.jpg

Foton Bengt Larsson och Magnus Fischer

Trots att jag inte siktat på eller lyckats infria något rekord bjöds det på läcker Princess-tårta. Dess dekoration säger mer än ord.

Som webmaster för HBB är jag först att också ha paddlat denna sträcka av upplevelser och intryck. Det, det är ju ett rekord i sig - om nu tårtan kräver sin förklaring eller ursäkt.

Gott smakade den! Vilket, med vetskap efter erfarenhet, intygas.

Juryn bestod av Jim Danielsson (ordförande) som assisterades av Sven Berggren, Mats Grindvik, Erling Bengtsson och Bengt Larsson samt Magnus Fischer.

Foto Bengt Larsson

Stort Tack till Er.
Jag hoppas på återseende.

Vill du också läsa andras berättelser om HBB-paddlingar ? Här finner du dessa.