WWW.SEAYAK.SE - cyberhome för Lennart Bergström
space space

Min paddeltur startade på Orust vid Stocken en blåsig lördagskväll. Jag paddlade bara ut till Vallerön för att vänta på bättre väder. Om jag nu skulle ge mig av. Lusten fanns.

az1a.jpg az1b.jpg az1c.jpg

Söndagen låg jag bara still o njöt av den avtagande vinden och det strålande vädret. Det dröjde till måndagen innan jag gav mig av. Provianterade först på Gullholmen. Paddlade sedan ut till Washolmarna och satte kurs rakt på Smögen. Jag var otränad och rejält trött när jag gick iland vid Hållö fyr.

az2a.jpg az2b.jpg az2c.jpg

Mellan Kungshamn och Smögen var närmsta väg. Den tog jag inte. Jag gick på utsidan Smögen och genom en kulvert in i gästhamnen. Fullt av båtar. Ut ur Smögens hamn tog jag den något större bakvägen och riktade då in mig mot Sotenkanalen. Varför gå i farleder under höga broar när man kan paddla mysiga passager.

az3a.jpg     az3b.jpg

Jag hann in till Ramsvik och kiosken där innan den stängde. Gissa om det var gott med en kall öl.

Jag bytte vatten också (ca 1:3 varav alltså något öl) innan jag paddlade vidare till en vik norr om Hunnebostrand. Den var långgrund men i floden kom jag ändå långt in och hittade den gräsplätt jag anat på långt håll. Jag reste bara tältet och la mig direkt. Morgon: Tänkte koka lite te och ha det skönt en stund eftersom det var tidigt, stilla och soligt. Därav blev intet. Väl ute ur tältet kom en hästfluga och bet mig. Sen kom hela populationen. Har aldrig sett så många samtidigt.

Likt en väderkvarn slet jag ner tältet och de få saker jag tagit iland. Väl ute på vattnet kunde jag pusta ut. Frukost - det fick det bli senare, ännu var det långt till kvällen.
Det var redan varmt och jag pausade i skuggan. Jag paddlade upp till Heestrand. Inne i den härliga viken träffade jag fler paddlare och vi hade en trevlig pratstund. Jag paddlade snart vidare med sikte på Fjällbacka.

az5a.jpg     az5b.jpg

I de bitvis trånga farlederna är trafiken tät och trots lätt vind får man i kajak vara beredd att parera vågor och skvätt från motorbåtar. Välutrustade som dom är, men knopmätaren använder dom inte. Halvplanande skyskrapor i fartbegränsade passager. Är elen ombord dyr eller ser de inte knopmätaren? Dessutom är dom nog rädda att inte hinna fira semester.
Min färd gick vidare i behagligare tempo.

Till Hamburgsund och mötet med en buffel - (en tvåbent fan.)

Jag gick iland och hade några saker att handla och åt en god sallad. Jag hade lagt iland vid en liten pontonbrygga. En familj hade just sjösatt sin båt vid rampen till vänster om pontonbryggan. Fru och dotter tog emot den. När mannen kom tyckte han att passagen var för smal. Han sparkade helt sonika undan kajaken så att fören stack ut till höger om bryggan. 'Här sparkar du fan inte på andras båtar' röt jag så det rungade i hamnen. Han tyckte att såna där kajaker kunde bäras upp på gräset 20 m bort. 'Kan du lyfta kajaken med all den packning som är i skall jag gärna göra det framöver' tyckte jag. Hans ynka 50 hästar i baken gav honom tydligen vissa rättigheter i hans tankevärld. Hur uppför han sig mot andra båtar ute på vattnet? Attityden gentemot kajaker är väl ett faktum. SE UPP FöR DENNE BUFFEL till egoist. Medan han företog sig sitt IMPONERANDE båtäventyr till någon närbelägen badvik fortsatte jag min lilla 'tripp' till Koster. Men närmast var det Fjällbacka som gällde.

I Fjällbacka pågick den årliga 'Krabbmetartävlingen'. Metare befann sig överallt, där det var möjligt. Föräldrar stod på bryggorna och gav välmenta råd hur just deras avkomma skulle ta den största krabban eller helst en hummer som gett seger direkt.

az8a.jpg     az8b.jpg     az8c.jpg

Bad Timing ! Jag ringde till några vänner som sommarbor i Fjällbacka. Jag hade lovat 'prova-på'-paddling. Men det var 'bad timing' och vi sköt det på framtiden. Jag återkommer Inger o Stig. Ett par andra vänner visste jag var ute på vattnet och jag ringde dom. 'Bad timing' där med. Dom höll just på att lägga till i någon hamn. Vi fick kontakt lite senare och dom var just i Fjällbacka. Vi träffades på Hamnkrogen, gick en runda på stan och drack kaffe i deras båt. Tack för senast Ulla o Kjell.

Det började bli sen eftermiddag och jag paddlade vidare norrut.

En Verklig utmaning. Jag hade faktiskt lite problem med navigeringen. Detta lilla häfte täcker kusten från Halden till Stockholm. Ibland är öarna så små att dom inte är med i kartan. Endast de största har fått med namn. Det gäller verkligen att hänga med. Men den tar liten plats.

Jag hittade till slut - faktiskt en riktigt bra - plats för natten. En plats jag ofta återkommit till. Jag kom in från höger i bild och drog upp kajaken, men inte för långt. Då hade den hamnat i vattnet igen i viken till vänster. På banken emellan fick mitt lilla tält plats. Jag såg Grebbestad längre norrut. Kanske en halvtimmes paddling bara.

bz1a.jpg     bz1b.jpg

space 'Vägvisaren' såg jag söder om Hamburgsund på en kobbe och ger riktningen såväl till Oslo och Göteborg som Hamburgsund och New York. Så vad skall man med sjökort till?

Det är svårt att hitta lämpliga platser att landa med en kajak i okända vatten. Stenfria stränder är badstränder och bryggorna är höga. Med all packning i kajaken vill man heller inte lägga iland alltför långt från dit man har ärende. Jag paddlade runt i Grebbestads hamn, men i gästhamnen fanns det inte någon kajakbrygga lik den i Fjällbacka, men så pågick det ingen metartävling heller. Jag fick syn på 'KAJAKCENTER' på andra sidan hamnen. Där gick jag iland mest för att titta på den imponerande anläggningen. Jag ville gärna också gå in i Grebbestad och frågade om jag kunde lägga kajaken någonstans några timmar. Jodå. Det skulle gå bra vid sidan av en byggnad. Jaha, tänkte jag. Jag får dra kajaken på bryggan upp till där den skulle ligga. Men, NEJDÅ! Säg till när du vill ha upp den så hjälper vi till. Vilket fantastiskt mottagande. Trots god trafik på kunder fick jag också hjälp att ta ner kajaken när det passade mig. Dit kommer jag gärna tillbaks. Inte bara för att utnyttja. Kajakcenter har bra sortering av både kajaker och tillbehör. Tack för Ert mottagande - vi ses igen.

Dagen hade bara börjat och efter rundturen i Grebbestad paddlade jag vidare. Enl. det inköpta sjökortet - inplastat och tåligt - såg jag att vägen inte var lång till Havstenssund. Det började mulna och på avstånd in över land hörde jag snart åskan mullra. I den något tilltagande vinden gjorde jag god fart. Vid Stora Huvudet smet jag in i ett litet gatt. Gulehumpen heter det visst. Där var det gott om badande. Jag fikade och tyckte jag kunde paddla vidare. Just innan Havstenssund såg jag en liten vik där de badande lämnade inför regnhotet. Där gick jag iland och reste tältet. Jag la stenar på tältpinnarna. Marken var lös och sandig. Det som började som ett lätt åskområde utvecklades plötsligt till ett rejält oväder. I tältet låg jag helt skyddad och stenarna på tältpinnarna gjorde sin tjänst. Så förutseende jag varit utan egentlig planering. Jag somnade ifrån crescendot.

bz4a.jpg     bz4b.jpg

Morgonen var härlig och jag passerade Havstenssund efter ett litet besök. I det toppenfina vädret paddlade jag snart vidare. Jag undvek farlederna och hittade en liten avskild vik på Lindön där jag slappade ett bra tag innan jag fortsatte. Korsade farleden gick utefter Resö. Jag gick ut mellan holmarna utanför och satte kurs mot Ramsö.

bz5a.jpg     bz5b.jpg     bz5c.jpg

bz5d.jpg     bz5e.jpg     bz5f.jpg

På Ramsö fanns det många vikar o knallar. En mås försökte driva gäck med mig. Lyfte så fort jag tog fram kameran och satte sig på samma ställe när jag la ner den, men jag fick avgå med seger. En mink stannade upp och tittade förvånat på det där långa vita i vattnet, men fortsatte sitt sökande efter föda. Jag gick vidare mot Syd Koster.

När jag lämnade Havstenssund hade jag sett en vikingabåt (en trebording) vid stranden. Den såg väldigt fin ut. Vid Resö kom jag sedan ikapp samma båt, som roddes av en ensam man. Vi pratades vid och kameran glömde jag att använda. Trebordingen var verkligen imponerande. På väg mot Syd Koster såg jag samma båt igen. Jag gick lite sydligare eftersom jag sett en tänkbar vik att stanna vid över natt. Fel hade jag, och följde samma väg som vikingabåten tagit. När jag rundade en udde kom jag fram till en vik. Jag tänkte gå iland där. På stranden låg roddaren och hans trebording. Nu kom kameran fram.

bz6a.jpg     bz6b.jpg

Trevligt möte. Jag fick veta att roddaren - Ivar Otto - hade hämtat båten i Stockholmstrakten och med en kollega rott genom Göta Kanal. I Vänersborg hade hans kollegan blivit tvungen att resa hem till Norge. Ivar Otto, själv från Sandefjord, hade sedan fortsatt för egen kraft. I morgon skulle han 'ta språnget' utefter Kirköy, Asmalöy bort mot Vesteröy till Sandefjord. I gårdagens oväder hade Ivar Otto tagit vara på den stundtals mycket hårda vinden. I åska o regn kom han till Havstenssund och la iland för natten. Båten kan man verkligen beundra. Ett helt otroligt bygge i sig, men också en fantastisk konstruktion. Den är en exakt kopia av en framgrävd vikingabåt. Lägg gärna märke till stäven. Givetvis i ett stycke, men hur den ingår som en del av borden. Nitningen (träpluggar) syns. I relingen finns en sirad linje och många andra detaljer, som i min uppfattning gör båten unik.

bz7a.jpg     bz7b.jpg     bz7c.jpg

På morgonen fortsatte Ivar Otto och våra väger skildes med löfte om återseende.

bz8a.jpg     bz8b.jpg     bz8c.jpg

Själv tog kurs söderut och paddlade runt lite i hamnarna på Nord och Syd Koster. Vi hade haft lite lätt regn under natten och det mullrade in över Strömstad. Vad skulle det bli av detta. Dagen blev relativt fin, men det fortsatte att mullra.

bz9a.jpg     bz9b.jpg     bz9c.jpg

Här i hamnen såg jag en annan trebording. Den var helt annorlunda gjord.

Det fortsatte att mullra in över land och jag paddlade tillbaks till Ramsö. Säkrast att avvakta där tills vädret visar sin tendens tydligare. Åskan höll sig på avstånd och jag gav mig av mot land. Till kvällen hade jag kommit till 'Mitt ställe' söder om Grebbestad. Dagen därpå var allt som vanligt igen. Inget muller. Härligt väder och jag bara paddlade. Jag kom till Ramsvik och övernattade där i en vik. Återfärden var inte avslutad ännu och jag paddlade vidare.

cz1a.jpg     cz1b.jpg

Denna gången paddlade jag mellan Kungshamn-Smögen via Hasselösund och passerade på sätt Smögens norra hamn.

cz2a.jpg     cz2b.jpg

Det började komma lite lätt regn, men det var lugnt o stilla. När jag kom söder om Smögen tyckte jag att jag kunde sätta kurs direkt mot Hermanö Huvud, som avtecknade sig vagt i horisonten. Vinden var svag och ostlig. Tji vad jag bedrog mig. Vinden började vrida mot syd och tilltog. Jag ändrade kurs till Washolmarna, samma väg jag paddlat norr ut. Vinden fortsatte att öka. Segelbåtarna hade revade segel. även de som länsade. Ett segel såg jag sköras, men det var nog dåligt redan innan. Plötsligt var jag ensam där ute. Nöjesfiskarna var som bortblåsta. Jag tog nu kurs mot Lysekil. Till slut försökte jag komma in innanför Lilla Kornö. 'Å-de' gick, med tiden. Jag rastade på Stora Kornö och tittade på passerande båtar.

cz3a.jpg     cz3b.jpg     cz3c.jpg

När jag sedan fortsatte låg kameran nerpackad. Dumt att riskera den. Det blev en jobbig sträcka mot Lysekil. Vågorna hade haft en bra sträcka på sig att bygga upp sin storlek, men avtog allteftersom jag närmade mig Lysekil och jag kunde ta kurs på Gåsö. Därifrån in mot Skaftölandet för att få lä. Jag passerade genom Grundsund. Från Islandsberg till Gullholmen hade jag styvt jobb med att ta mig fram i vinden. Väl inne i Gullholmen fick jag höra att det blåste 18 m/s. Den hårdaste vind jag varit ute i. Tur var det, att inga större vågor hann byggas upp där jag paddlade. Jag fortsatte sedan till Stocken och min T. o R. Koster var slut, men det var jag också. 5 dagar ut och tre dagar hem. Som Thomas på Orust Kajak sa när han hörde att jag kom från Hunnebostrand samma dag o i det vädret. 'Då får du skylla dig själv'.

cz4a.jpg     cz4b.jpg

Det var en intressant vecka, med många sköna stunder.